week 2, stage en paramarobo - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Nienke en Moniek - WaarBenJij.nu week 2, stage en paramarobo - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Nienke en Moniek - WaarBenJij.nu

week 2, stage en paramarobo

Door: Moniek en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke en Moniek

24 Februari 2015 | Suriname, Nieuw Nickerie

Afgelopen maandag zijn we begonnen met onze stage op het dankercenterum. Dit is een dag en nacht opvang voor kinderen met een lichamelijk en of geestelijke beperking. wij hebben altijd dienst van zeven tot drie en dan vier dagen in de week dus van maandag tot donderdag.

Tijdens de dag dienst zijn er 5 begeleiders aanwezig en dan op dit moment drie stagaires.

De kinderen die op het dankercentrum komen hebben verschillende niveau’s er zijn tien kinderen die vier dagen in de week naar school gaan. Ook zijn er zeven kinderen die activiteiten gaan doen buiten het dankercentrum zo als stenen maken, bij de fietsen maker werken of in de copyshop mee helpen. De rest van de kinderen hebben activiteiten op het dankercentrum.

Een dag op het dankercentrum begint om zeven uur met het ophalen van de kinderen. Er zijn twee busjes een gaat naar wageningen. Dit is een stuk rijden dus deze kinderen slapen door de weeks op het dankercentrum. Het andere busje haald de andere kinderen op die allemaal in nickerie wonen. Als alle kinderen er zijn worden er een paar kinderen geholpen met eten. Ook word de dag besproken en de taken verdeeld. Er zijn activiteiten zo als fysio therapie, zwemmen, sporten, puzzelen, tekenen, snoezelen, wandelen, fietsen. Iedere dag staan er andere activiteiten op het programma.

Om half elf is er altijd wat te drinken en fruit. Er zijn verschillende kinderen die geholpen moeten worden met eten en drinken. Hier bij is het mij opgevallen dat dit op een andere manier gebeurt als bij ons “thuis”. Dit wordt een stuk hardhandiger gedaan dan dat wij gewend zijn en soms is dat wat lastig om te zien. Na het eten worden al de kinderen die ’s middag weer naar huis gaan en zelf niet naar de wc kunnen verschoond.

Hier na is er het middag programma en dan om half een word er weer gegeten. Dit is meestal rijst of bami of nasie. Als alle kinderen klaar zijn met eten is het een uur en tijd om naar huis te gaan. Al de kinderen die activiteiten buiten de deur hadden zijn ook terug en worden ook naar huis gebracht. Alleen de kinderen die in wageningen wonen blijven op het dankercentrum.

De kinderen die overnachten op het dankercentrum worden dan naar het toilet gebracht en gebaad. Ons viel op dat de kinderen zichzelf niet willen afdrogen, ze kleedde zich aan terwijl ze nog wat nat zijn. Gelukkig ben je hier wel snel droog.

We hebben zo drie dag en mee gemaakt op het dankercentrum dus maandag tot woensdag. Want donderdag was het chinees nieuwjaar wat voor ons een extra vrijde dag betekend. In Suriname leven best veel Chinezen. Zij runnen de supermarkten. Op bijna elke hoek van de straat is wel een chineze supermarkt te vinden. De chinezen zelf balen dat dit een nationale feestdag is en dat ze dus hun winkel moeten sluiten, dan lopen ze weer geld mis. Maar de Surinamers grijpen alles aan om lekker een dagje vrij te zijn.

Samen met nog twee andere stagiaires hadden we al besloten dat we die dag naar Paramaribo zouden vertrekken. We zijn met de streekbus gegaan. Deze kun je bellen en hij komt je bij de voordeur ophalen, ideaal. Het busje zou ons pas in de middag ophalen dus van te voren hebben we samen met de belgische stagiares aan het zwembad gelegen.

In het busje naar Paramaribo hebben we onze ogen uit gekeken. Wat is Suriname toch mooi! Het was een vier uur durende rit dus we hadden ook tijd genoeg om te kijken en om zeven uur kwamen we aan in paramaribo. We hebben een taxi gebeld en die heeft ons naar onze guesthouse gebracht Zus&Zo. Hier zijn ontzettend veel Nederlanders en Belgen te vinden. We hebben vervolgens lekker gegeten, hamburger met aardappeltjes, heerlijk Surinaams.. dus niet... en vervolgens hebben we lekker warm gedoucht. Dat was echt heerlijk. Om vervolgens brongoe rum te gaan proeven. rond een uur zijn we naar de havanna club gegaan om te gaan stappen. Het was echt heel gezellig daar. Van te voren hadden we waarschuwingen gekregen dat de Surinaamse mannen nogal handtastelijk kunnen worden maar dat viel nu heel erg mee. Om vijf uur waren we terug thuis. Toen snel wat slapen want om kwart voor zeven moesten we al weer uit bed. Twee uurtjes slapen is echt veel te weinig. Dit omdat de taxi om half 8 ons op zou halen om een stempel voor ons visum te regelen.

We hebben veel verhalen gehoord over de vreemdelingenpolitie, dat ze heel streng zijn en dat je soms uren moet wachten. Gelukkig waren wij binnen een half uurtje klaar. De andere twee stagiaires hadden een andere stempel nodig en die zijn hier bijna de hele dag mee bezig geweest. Ondertussen zijn wij maar wat gaan eten en drinken bij Zus&Zo. Hier hebben we ook met Wim en Peer afgesproken. Dit zijn de man van Brigite een docent van ons en een goede Surinaamse vriend van hun. Wim heeft ons na dat we klaar waren met eten een rondleiding door Paramaribo gegeven. Dit was erg leuk. Moniek was in de avond zo moe dat ze om half 8 al lag te slapen. Nienke is samen met de andere twee stagiaires uit eten geweest. We kwamen terecht in een klein restaurantje waar we heerlijke indiaanse curry stoof gegeten hebben. Nienke is echt bang om 20 kilo zwaarder terug te komen door al het lekkere eten hier.

Een dag later zijn we op trip gegaan. Wim heeft deze trip voor ons geregeld. We zijn naar Commewij gegaan. Eerst zijn we op de boot gestapt waar we op zoek zijn gegaan naar dolfijnen. Vooral Moniek was hierbij in haar element. Uiteindelijk hebben we nog een grote groep dolfijnen gespot die mooie sprongen voor ons gemaakt hebben. Na ongeveer een half uurtje de dolfijnen gevolgd te hebben zijn we doorgevaren naar een stukje strand dat aan de Atlantische oceaan ligt. Hier wonen vissers die op garnalen vissen. Deze mensen komen uit Guyana en zijn illegaal in Suriname. Deze mensen leven in kleine hutjes en er heerst grote armoede. Dit is best wel confronterend om te zien, dan krijg je weer het besef hoe goed wij het hebben. We werden opgewacht door een groepje schattige honden. Nienke wilde er eentje of twee meenemen.

Hierna zijn we doorgevaren naar een koffieplantage met de toepasselijke naam 'Rust en Werken". Deze naam past namelijk precies bij de Surinamers. Eerst goed uitrusten en dan maar werken.

We hebben hier een stukje overheen gelopen en Wim heeft uitleg gegeven over de cultuur van de mensen, en de bomen etc. Erg interessant. Er liep een moederhond rond met haar puppy's. Nienke wilde er een of twee meenemen.

Daarna zijn we naar Nieuw Amsterdam geweest. Hier hebben we bij een lokal gegeten door voor ons Javaans gekookt had. Dit was zo ontzettend lekker dat iedereen twee keer op heeft geschept en dat we ook nog een portie meegenomen hebben. Het jammere was alleen dat het zo heet was dat de tranen over je wangen liepen.

Na het eten zijn we naar het fort geweest van Nieuw Amsterdam. Hier hebben we uitleg gekregen over de vroegere slavernij en de functie van het fort in de tweede wereldoorlog. De uitleg over de slavernij was heel confronterend. Het idee dat mensen tot zo iets in staat zijn is moeilijk te bevatten.

Ze hadden een afbeelding laten zien hoe deze mensen in het schip lagen. iedereen had 1m70 ruimte. dit betekend dat Moniek niet eens gepast had.

Rond vijf uur zijn we weer afgezet bij Zus&Zo. We hadden van te voren al een taxi gebeld voor vijf uur maar we zijn natuurlijk in Suriname dus de taxi kwam kwart voor zes aanzetten.

De taxi's rijden hier ontzettend vervelend. Ze rijden veel te hard en remmen veel te laat waardoor het best slim is om je riem te dragen want je wordt nog al wel eens gelanceerd.

Rond half 10 kwamen we weer aan in Nickerie. We zijn afgezet bij de andere stagiaiares. Hier hebben wij ons ook omgekleed want we hadden nog steeds korte broekjes aan en dat is echt not done in Nickerie. En nu lekker uitrusten na dit weekend.

• 24 Februari 2015 - 22:29

Sonja:

Bijzonder weer te lezen dames! Leuk leuk, leuk

• 25 Februari 2015 - 10:11

Sjaak En Ine:

Harstikke leuk weer dames! Leuk om het verhaal te lezen bij al die mooie foto's die we al hadden mogen bewonderen!

• 25 Februari 2015 - 11:42

Anne:

Leuk verhaal joh.. Zo kunne we jullie avontuur makkelijk bijhouden.. zou graag wel even van ogen willen ruilen om alles in het echt te zien.. mogen jullie weer n stukje saai en nat Nederland zien hihi :p

• 25 Februari 2015 - 15:52

Melanie:

Waaaw, wat een verhaal al! Geniet ervan :)

• 25 Februari 2015 - 18:40

Brigitte:

Fawaka Misi's,

Alles sani bun zo te lezen.
    Fijn dat jullie zo genieten. maar dat komt wel goed zo te horen.
    Geniet er van en maak mooie tripjes,
    Groeten van Peer had hem net aan de telefoon.
    Tan Bun en bossie en brasa
    Brigitte